Szkoła Poradnik Galerie Inne strony

o szkole

program szkolenia

sprzęt szkoleniowy

wymagania dla kandydatów

oferta

terminy

info dla początkujących

miejsca do latania

literatura

moja galeria

inne galerie

pogodowe

skrzydła

napędy

sprzęt elektroniczny

ciekawe strony internetowe

Strona główna     Kontakt

Info dla początkujących


Najważniejszą rzeczą jaką musi posiadać zarówno kandydat na pilota jak i pilot ze świadectwem kwalifikacji jest ubezpieczenie OC. Szczególną popularnością cieszy się ubezpieczenie, które można kupić drogą internetową w firmie Hestia za pomocą Finansowej Chaty .
Popularność tego ubezpieczenia wynika z bardzo wysokich sum gwarantowanych oraz przystępnej cenie.

Zgłaszając się na kurs paralotniowy należy wziąć ze sobą swobodny spostowy ubiór, którego nie żal jest wybrudzić od np od trawy oraz mocne buty usztywniające kostkę.
Nie należy zapomnieć o butelce wody.

Nowy obowiązujący stopień wyszkolenia Pilota Patralotni

Według nowych przepisów obowiązywać będzie tylko jeden tytuł : Pilot Paralotni, który będzie upoważniał pilota do samodzielnego wykonywania lotów. Pilot może posiadać dodatkowe uprawnienia wpisywane do Świadectwa kwalifikacji albo książki pilota takie jak: latanie z napędem, loty holowane, wyciągarkowy, kierownik startu, instruktor.

Stare stopnie wyszkolenia wazne do listopada 2005 roku

Do niedawna do oceny umiejętności pilotów uzywano kilka stopni, które były wystawiane przez instruktorów paralotniowych i komisje paralotniowe Aeroklubu Polskiego. Poszczególnym stopniom przypisano skrótowe oznaczenia, które będą dalej szerzej omówione : L,A Ogr, A Płn, B oraz H i M, wyciągarkowy, kierownik lotów, instruktor.

L - to podstawowy stopień wyszkolenia, który pilot otrzymywał po szkoleniu podstawowym, które pozwala mu na samodzielne wykonywanie lotów bez nadzoru instruktora w łatwych warunkach terenowych i pogodowych do wysokosci 100m nad terenem.
Łatwe warunki terenowe to przede wszystkim startowisko, które umożliwia rozpedzenie paralotni do prędkości lotu, duże lądowisko z podejściem, które umożliwia manewrowanie oraz duża odległość od przeszkód terenowych. Łatwe warunki to przede wszystkim łagodny wiatr o prędkości do 5m/s.

A Ogr (A ograniczone) to stopień przyznawany pilotowi, które nabył umiejętności do wykonywania lotów rekraacyjnych bez dozoru instruktora w łatwych warunkach termicznych i zboczowych, bez ograniczenia wysokości lotu przy wierze do 8m/s, bez silnych podmuchów i turbulencji. Loty termiczne to loty z wykorzystanie wznoszącego się ciełpego powietrza.
Loty zboczowe - czyli loty żaglowe - to loty nad górą, skarpą i klifem, gdzie wykorzystuje się wznoszenie powietrza, które musi pokonać w ten sposób przeszkodę terenową.

A Płn (A pełne) to stopień, który był przyznawany pilotowi, który nabył umiejętności do wykonywania lotów sportowych w trudnych warunkach termicznych oraz przy silnym i turbulentnym wietrze o prędkości do 8m/s ale nie większym niż 3/4 prędkości postępowej paralotni w trudnych warunkach terenowych,

B to stopień wyszkolenia, który był przyznawany pilotom, którzy posiedli umiejętność samodzielnego wykonywania przelotów,

H jest poświadczeniem nabycia umiejętności wykonywania lotów za pomocą holu,

M jest poswiadczeniem umiejętności wykonywania lotów z wykorzystaniem napędu,

Osoby, które zostały przeszkolone w zakresie obługi wyciągarki i organizowania lotów za wyciągarką zyskują odpowiednie poświadczenia.

Intruktor II - mógł prowadzić szkolenia podstawowe (L) Instruktor I klasy mógł prowadzić szkolenie każdego rodzaju.

Sprzęt

Nie trzeba nimomu tłumaczyć, że do latania potrzebna jest paralotnia. Przygodny turysta oglądając w górach paralotniarza zawsze ineresuje się wyposażeniem i wypytuje do zamęczenia o wszystkie elementy począwszy od paralotni i kończywszy na wariometrze. Sprzętu potrzeba więc wiele bo paralotniarz potrzebuje: skrzydło, uprząż, kask, buty, ubranie, radio, wariometr, gps i parę innych drobiazgów mniej kosztownych ale przydatnych do bezpiecznego latania.

Paralotnia
Producenci wytwarzają cała gamę paralotni, które róznią się między soba parametrami lotnymi oraz bezpieczeństwem. Postęp jest w tym zakresie bardzo szybki i producenci nieustannie wprowadzają na rynek nowe modele, które charakteryzują się lepszymi parametrami lotnymi i wiekszym bezpieczeństwem. Właśnie kompromis pomiedzy parametrami a bezpieczeństwem jest

problemem nad którym głowią się konstruktorzy i piloci, którzy muszą wybrać skrzydło dobre dla siebie. Wybór paralotni jest najistotniejszą i najbardziej kosztowną decyzją jaką musi podjąć pilot. Zwykle samodzielny zakup paralotni przed ukończeniem kursu okazuje się nietrafny, ponieważ nabywana jest to używana stara paralotnia, która nawet w czasach swojej świetności uchodziła za sportową a nawet wyczynową , czyli trudną w pilotarzu i dla początkującego pilota bardzo niebezpieczną. Dobrego wyboru dokunują piloci, którzy przeszli dobre przeszkolenie w szkole latania. Zwykle piloci konsultują zakup sprzętu u instuktora, który ich wyszkolił pomimo, że już posiadają odpowiednią wiedzę do dokonania samodzielnego wyboru.

Uprząż
Dla nie wtajemniczonych to siedzisko w którym znajduje się pilot podczas lotu.
Dostepne są 2 rodzaje uprzęży:
1. uprząż szkolna - to prosta uprząż, lekka, pozwalająca na dużą swobodę ruchów, nie posiadająca zwykle pojemnika na spadochron zapasowy oraz elementów zabezpieczających pilota przed upadkiem. Taka uprząż jest szczególnie chętnie wykorzystywana podczas ćwiczeń naziemnych oraz krótkich lotach w łatwych warunkach.
2. uprząż z protektorem - czyli z ochraniaczam - tak wszyscy własnie mówia o tych uprzężach. Protektor to zwykla pianka o specjalnych własciwosciach absorbujących energię oraz płyta laminatowa, która oz zewnątrz zabezpiecza piankę przed przebiciem przez ostre kamienie i korzenie. Bywają protektory powietrzne, które napełniaja się podczas lotu, które zapewniają najlepszą ochronę ale są nieskuteczne do czasu napełnienia się podczas lotu. Bywają też uprzęże, które posiadają wszystkie zabezpieczenia.
W użytkowaniu niektórych paralotniarzy znajdują się jeszcze stare uprzęże, które posiadają jedynie sztywny protektor płytowy. Obecnie żaden producent nie oferuje tego typu uprzęży ponieważ są one w niektórych sytuacjach bardzo niebezpieczne. Stąd należy w tym miejscu przestrzec przed ich kupowaniem. niebezpieczne i nie powinny Dodatkowymi elementami uprzęży to: karabinki - łączą uprząż z paralotnią pojemnik ze spadochronem zapasowym belka przyspieszacza - służy do przyspieszania paralotni

Kask Wiadomo co to jest kask. Trzeba jednak w tum miejscu objaśnić, że nie należy do latania używać kasków motocyklowych bo zwykle ograniczają pole widzenia pilota i zasłaniają jego uszy. Większość kasków rowerowych także nie spełnia wymagań stawianych kaskom paralotniowym ponieważ nie chronią potylicy. Najpiej kupić kask, który jest przeznaczony do użytkowania tylko przez paralotniarzy. Taki kask spełnia następujące warunki: nie ogranicza pola widzenia pilota, nie zasłania całkowicie uszów przez co nie ogranicza słuchu pilota, chroni tył głowy. Wiele pilotów uważa także że ochrona szczeki jest także obowiązkowa i niewyobraża sobie latanie w kasku, który nie chroni szczęki. Kask jest obowiązkowym elementem ubioru pilota !

Buty
Na rynku są dostępne specjalne buty przeznaczone dla paralotniarzy jednak większość pilotów z powodzeniem stosuje buty, które są przeznaczone do chodzenia po górach. Buty paralotniowe muszą spełniać trzy warunki:
po pierwsze muszą usztywniać kostkę
po drugie nie mogą posiadać haczyków na sznurowadła a jeśli już takie haczyki są to mogą się znajdować na górze buta w miejscu, które mogą być osłonięte przez spodnie
i po trzecie muszą umożliwiać wydodne chodzenie, bo często zanim pilot wzniesie się w powietrze musi pokonać wiele kilometrów na nogach.

Ubranie
Na początku wystarczy spotrowe ubranie jakie każdy znajdzie w swojej szafie. Potem można kupić sobie specjalny kombinezon paralotniowy, który charakteryzuje się łatwością ubierania na rzeczy w które już jestesmy ubrani.
Trzeba wiedzieć, że jak wszyscy chodzą na krótkim rękawku to znaczy, że pilot powinien ubrać jedną koszulę z długim rękawem. Jak wszyscy chodzą w długim rękawie to paralotniarz powinien ubrać dwie koszule z długim rękawem itd.

Okulary
Jak przyjdzie nam latać w słoneczny dzień to łatwo docenimy dobre okulary, a o dobre okulary nie jest łatwo. Okulary nie powinny być zbyt ciemne, żeby nie utrudniały nam jasnosci widzenia, nie powiny być zbyt jane, żeby słońce nie raziło na podczas latania, powinny mieć ciepły kolor od pomarańczowego do brazowego bo wtedy zwiększają kontrast i nie powinny powodować refleksów podczas patrzenia pod słońce.

Radio
a własciwie radiotelefon (krótkofalowiec powie tranceiver), to bardzo przydatne urządzenie, które pozwala na tanią komunikację pomiędzy pilotami. W użytkowaniu znajdują się dwa rodzaje radiotelefonów: LPD - czyli urządzenia małej mocy działające w paśmie 430MHz, które wszyscy mogą używać bez jakichkolwiek pozwoleń, Radiotelefon amatorski - działający w pasmie 144-146MHz z mocą do 5W, który można legalnie używać po uzyskaniu licencji na nadawanie. radiotelefon amatorski posiada wiekszy zasięg działania i umozliwia uzyskanie łączności w trudniejszych warunkach terenowych.

Wariometr
to urządzenie wskazujące prędkość wznoszenia i opadania oraz względną wysokość. Wariometr jest niezbędnym urządzeniem do wykonywania wysokich lotów termicznych bo umożliwia pilotowi odnajdywanie i utrzymywanie się w strefie unoszącego się ciepłego powietrza. Wielu wytrawnych elektroniów porywało sie na budowę własnego wariometru z wykorzystanie termosów i innych przedmiotów gospodarstwa domowego jednak prawie zawsze kończyło się to niepowodzeniem a zawsze kończyło się zakupem fabrycznego urządzenia.

GPS To urządzenie, które ułatwia nawigację w lotach na duże odległości, które paralotniarze nazywają "przelotami". Na rynku dostępnych jest wiele typów GPS-ów, od najprostrzych, które pokazują kierunek lotu po bardzo skomplikowane, które wyswietlają mapę terenu. Dokładność wskazań pozycji na jakiej znajduje sie pilot waha się od kilku do kilkudziesięciu metrów.

Wiatromierz
to bardzo przydatny przyrząd do poiaru predkości wiatru na startowisku. Jest bardzo pomocny, ponieważ zawsze przed przystąpieniem do lotu pilot musi określić warunki pogodowe, a wiatromierz pozwala na prawidłową i obiektywą ocenę prędkości wiatru, która jest istotnym czynnikiem dla zapewnienia bezpiecznego latania.

Rękaw
jest nieodzownym elementem startowiska i lądowiska ponieważ pozwala na bieżącą ocenę siły i kierunku wiatru.